Gå direkt till sidans innehåll

Antal personbilar i trafik

Indikator N. B1.A. 1

Antal personbilar i trafik per 1 000 invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)

0

Årjäng

2006

587,1

1

Årjäng

2007

593,4

2

Årjäng

2008

598,5

3

Årjäng

2009

606,4

4

Årjäng

2010

613,0

5

Årjäng

2011

625,9

6

Årjäng

2012

634,1

7

Årjäng

2013

628,4

8

Årjäng

2014

644,1

9

Årjäng

2015

639,2

10

Årjäng

2016

633,4

11

Årjäng

2017

639,3

12

Årjäng

2018

631,5

13

Årjäng

2019

632,1

14

Årjäng

2020

636,9

15

Årjäng

2021

634,9

16

Årjäng

2022

642,2

17

Årjäng

2023

645,6

Kommentar

Analys
Antalet registrerade personbilar per capita har förblivit i det närmaste konstant under hela mätperioden, även om en liten nedgång sedan år 2021 kan skönjas. Inga säkra tecken på att alternativen till bilen vinner mark i svenskarnas resmönster kan dock spåras i denna indikator.

Detta speglas av att körsträckan i bil per capita också förblivit nästan konstant under samma tidsperiod. Här finns dock en tydligare antydan till att detta trafikarbete per capita börjat minska. En liknande trend kan ses i resesträckan per bil, som uppvisar ett svag avtagande. Det finns alltså tecken på att vi börjar använda befintlig fordonsflotta allt mindre effektivt, trots ambitioner om motsatsen med uppmuntran till samåkning och bildandet av bilpooler.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Uppdaterad: 2024-11-28