Gå direkt till sidans innehåll

Antal personbilar i trafik

Indikator N. B1.A. 1

Antal personbilar i trafik per 1 000 invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)

0

Älvkarleby

2006

483,4

1

Älvkarleby

2007

490,2

2

Älvkarleby

2008

490,5

3

Älvkarleby

2009

500,3

4

Älvkarleby

2010

492,9

5

Älvkarleby

2011

498,0

6

Älvkarleby

2012

507,2

7

Älvkarleby

2013

510,1

8

Älvkarleby

2014

514,1

9

Älvkarleby

2015

513,4

10

Älvkarleby

2016

514,4

11

Älvkarleby

2017

520,4

12

Älvkarleby

2018

516,6

13

Älvkarleby

2019

518,8

14

Älvkarleby

2020

520,7

15

Älvkarleby

2021

518,7

16

Älvkarleby

2022

519,8

17

Älvkarleby

2023

522,6

Kommentar

Analys
Antalet registrerade personbilar per capita har förblivit i det närmaste konstant under hela mätperioden, även om en liten nedgång sedan år 2021 kan skönjas. Inga säkra tecken på att alternativen till bilen vinner mark i svenskarnas resmönster kan dock spåras i denna indikator.

Detta speglas av att körsträckan i bil per capita också förblivit nästan konstant under samma tidsperiod. Här finns dock en tydligare antydan till att detta trafikarbete per capita börjat minska. En liknande trend kan ses i resesträckan per bil, som uppvisar ett svag avtagande. Det finns alltså tecken på att vi börjar använda befintlig fordonsflotta allt mindre effektivt, trots ambitioner om motsatsen med uppmuntran till samåkning och bildandet av bilpooler.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Uppdaterad: 2024-11-28