Gå direkt till sidans innehåll

Antal personbilar i trafik

Indikator N. B1.A. 1

Antal personbilar i trafik per 1 000 invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)

0

Älmhult

2006

518,3

1

Älmhult

2007

524,3

2

Älmhult

2008

523,7

3

Älmhult

2009

523,1

4

Älmhult

2010

522,8

5

Älmhult

2011

527,8

6

Älmhult

2012

523,1

7

Älmhult

2013

524,1

8

Älmhult

2014

527,4

9

Älmhult

2015

531,0

10

Älmhult

2016

526,0

11

Älmhult

2017

514,9

12

Älmhult

2018

508,2

13

Älmhult

2019

510,5

14

Älmhult

2020

505,0

15

Älmhult

2021

504,4

16

Älmhult

2022

502,3

17

Älmhult

2023

509,0

Kommentar

Analys
Antalet registrerade personbilar per capita har förblivit i det närmaste konstant under hela mätperioden, även om en liten nedgång sedan år 2021 kan skönjas. Inga säkra tecken på att alternativen till bilen vinner mark i svenskarnas resmönster kan dock spåras i denna indikator.

Detta speglas av att körsträckan i bil per capita också förblivit nästan konstant under samma tidsperiod. Här finns dock en tydligare antydan till att detta trafikarbete per capita börjat minska. En liknande trend kan ses i resesträckan per bil, som uppvisar ett svag avtagande. Det finns alltså tecken på att vi börjar använda befintlig fordonsflotta allt mindre effektivt, trots ambitioner om motsatsen med uppmuntran till samåkning och bildandet av bilpooler.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Uppdaterad: 2024-11-28