Gå direkt till sidans innehåll

Antal personbilar i trafik

Indikator N. B1.A. 1

Antal personbilar i trafik per 1 000 invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)

0

Vindeln

2006

526,7

1

Vindeln

2007

541,5

2

Vindeln

2008

537,9

3

Vindeln

2009

541,6

4

Vindeln

2010

549,5

5

Vindeln

2011

555,9

6

Vindeln

2012

568,0

7

Vindeln

2013

570,5

8

Vindeln

2014

580,3

9

Vindeln

2015

586,3

10

Vindeln

2016

588,0

11

Vindeln

2017

587,0

12

Vindeln

2018

578,0

13

Vindeln

2019

577,0

14

Vindeln

2020

570,5

15

Vindeln

2021

573,0

16

Vindeln

2022

573,2

17

Vindeln

2023

573,7

Kommentar

Analys
Antalet registrerade personbilar per capita har förblivit i det närmaste konstant under hela mätperioden, även om en liten nedgång sedan år 2021 kan skönjas. Inga säkra tecken på att alternativen till bilen vinner mark i svenskarnas resmönster kan dock spåras i denna indikator.

Detta speglas av att körsträckan i bil per capita också förblivit nästan konstant under samma tidsperiod. Här finns dock en tydligare antydan till att detta trafikarbete per capita börjat minska. En liknande trend kan ses i resesträckan per bil, som uppvisar ett svag avtagande. Det finns alltså tecken på att vi börjar använda befintlig fordonsflotta allt mindre effektivt, trots ambitioner om motsatsen med uppmuntran till samåkning och bildandet av bilpooler.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Uppdaterad: 2024-11-28