Gå direkt till sidans innehåll

Antal personbilar i trafik

Indikator N. B1.A. 1

Antal personbilar i trafik per 1 000 invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)

0

Vaxholm

2006

409,6

1

Vaxholm

2007

409,3

2

Vaxholm

2008

408,6

3

Vaxholm

2009

411,6

4

Vaxholm

2010

413,7

5

Vaxholm

2011

412,0

6

Vaxholm

2012

420,5

7

Vaxholm

2013

422,1

8

Vaxholm

2014

424,0

9

Vaxholm

2015

430,1

10

Vaxholm

2016

438,4

11

Vaxholm

2017

436,1

12

Vaxholm

2018

437,5

13

Vaxholm

2019

434,8

14

Vaxholm

2020

443,3

15

Vaxholm

2021

445,3

16

Vaxholm

2022

440,8

17

Vaxholm

2023

443,1

Kommentar

Analys
Antalet registrerade personbilar per capita har förblivit i det närmaste konstant under hela mätperioden, även om en liten nedgång sedan år 2021 kan skönjas. Inga säkra tecken på att alternativen till bilen vinner mark i svenskarnas resmönster kan dock spåras i denna indikator.

Detta speglas av att körsträckan i bil per capita också förblivit nästan konstant under samma tidsperiod. Här finns dock en tydligare antydan till att detta trafikarbete per capita börjat minska. En liknande trend kan ses i resesträckan per bil, som uppvisar ett svag avtagande. Det finns alltså tecken på att vi börjar använda befintlig fordonsflotta allt mindre effektivt, trots ambitioner om motsatsen med uppmuntran till samåkning och bildandet av bilpooler.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Uppdaterad: 2024-11-28