Gå direkt till sidans innehåll

Antal personbilar i trafik

Indikator N. B1.A. 1

Antal personbilar i trafik per 1 000 invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)

0

Vallentuna

2006

449,0

1

Vallentuna

2007

450,3

2

Vallentuna

2008

444,2

3

Vallentuna

2009

444,1

4

Vallentuna

2010

445,2

5

Vallentuna

2011

446,8

6

Vallentuna

2012

449,4

7

Vallentuna

2013

450,9

8

Vallentuna

2014

460,9

9

Vallentuna

2015

467,3

10

Vallentuna

2016

471,3

11

Vallentuna

2017

472,4

12

Vallentuna

2018

470,9

13

Vallentuna

2019

466,8

14

Vallentuna

2020

472,3

15

Vallentuna

2021

477,0

16

Vallentuna

2022

470,2

17

Vallentuna

2023

465,5

Kommentar

Analys
Antalet registrerade personbilar per capita har förblivit i det närmaste konstant under hela mätperioden, även om en liten nedgång sedan år 2021 kan skönjas. Inga säkra tecken på att alternativen till bilen vinner mark i svenskarnas resmönster kan dock spåras i denna indikator.

Detta speglas av att körsträckan i bil per capita också förblivit nästan konstant under samma tidsperiod. Här finns dock en tydligare antydan till att detta trafikarbete per capita börjat minska. En liknande trend kan ses i resesträckan per bil, som uppvisar ett svag avtagande. Det finns alltså tecken på att vi börjar använda befintlig fordonsflotta allt mindre effektivt, trots ambitioner om motsatsen med uppmuntran till samåkning och bildandet av bilpooler.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Uppdaterad: 2024-11-28