Gå direkt till sidans innehåll

Antal personbilar i trafik

Indikator N. B1.A. 1

Antal personbilar i trafik per 1 000 invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)

0

Upplands Väsby

2006

412,4

1

Upplands Väsby

2007

236,2

2

Upplands Väsby

2008

410,8

3

Upplands Väsby

2009

407,8

4

Upplands Väsby

2010

408,4

5

Upplands Väsby

2011

404,4

6

Upplands Väsby

2012

401,0

7

Upplands Väsby

2013

396,9

8

Upplands Väsby

2014

407,6

9

Upplands Väsby

2015

405,9

10

Upplands Väsby

2016

410,2

11

Upplands Väsby

2017

407,9

12

Upplands Väsby

2018

400,9

13

Upplands Väsby

2019

395,9

14

Upplands Väsby

2020

398,7

15

Upplands Väsby

2021

395,4

16

Upplands Väsby

2022

384,8

17

Upplands Väsby

2023

379,6

Kommentar

Analys
Antalet registrerade personbilar per capita har förblivit i det närmaste konstant under hela mätperioden, även om en liten nedgång sedan år 2021 kan skönjas. Inga säkra tecken på att alternativen till bilen vinner mark i svenskarnas resmönster kan dock spåras i denna indikator.

Detta speglas av att körsträckan i bil per capita också förblivit nästan konstant under samma tidsperiod. Här finns dock en tydligare antydan till att detta trafikarbete per capita börjat minska. En liknande trend kan ses i resesträckan per bil, som uppvisar ett svag avtagande. Det finns alltså tecken på att vi börjar använda befintlig fordonsflotta allt mindre effektivt, trots ambitioner om motsatsen med uppmuntran till samåkning och bildandet av bilpooler.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Uppdaterad: 2024-11-28