Gå direkt till sidans innehåll

Antal personbilar i trafik

Indikator N. B1.A. 1

Antal personbilar i trafik per 1 000 invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)

0

Töreboda

2006

504,7

1

Töreboda

2007

508,6

2

Töreboda

2008

516,9

3

Töreboda

2009

520,3

4

Töreboda

2010

525,1

5

Töreboda

2011

532,5

6

Töreboda

2012

544,6

7

Töreboda

2013

554,0

8

Töreboda

2014

556,4

9

Töreboda

2015

555,0

10

Töreboda

2016

558,0

11

Töreboda

2017

570,1

12

Töreboda

2018

580,9

13

Töreboda

2019

569,4

14

Töreboda

2020

575,6

15

Töreboda

2021

578,1

16

Töreboda

2022

573,2

17

Töreboda

2023

576,0

Kommentar

Analys
Antalet registrerade personbilar per capita har förblivit i det närmaste konstant under hela mätperioden, även om en liten nedgång sedan år 2021 kan skönjas. Inga säkra tecken på att alternativen till bilen vinner mark i svenskarnas resmönster kan dock spåras i denna indikator.

Detta speglas av att körsträckan i bil per capita också förblivit nästan konstant under samma tidsperiod. Här finns dock en tydligare antydan till att detta trafikarbete per capita börjat minska. En liknande trend kan ses i resesträckan per bil, som uppvisar ett svag avtagande. Det finns alltså tecken på att vi börjar använda befintlig fordonsflotta allt mindre effektivt, trots ambitioner om motsatsen med uppmuntran till samåkning och bildandet av bilpooler.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Uppdaterad: 2024-11-28