Gå direkt till sidans innehåll

Antal personbilar i trafik

Indikator N. B1.A. 1

Antal personbilar i trafik per 1 000 invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)

0

Södertälje

2006

415,7

1

Södertälje

2007

413,9

2

Södertälje

2008

396,6

3

Södertälje

2009

384,0

4

Södertälje

2010

380,2

5

Södertälje

2011

381,6

6

Södertälje

2012

379,1

7

Södertälje

2013

377,1

8

Södertälje

2014

394,7

9

Södertälje

2015

407,1

10

Södertälje

2016

416,2

11

Södertälje

2017

444,4

12

Södertälje

2018

474,8

13

Södertälje

2019

482,1

14

Södertälje

2020

493,5

15

Södertälje

2021

501,9

16

Södertälje

2022

505,7

17

Södertälje

2023

569,1

Kommentar

Analys
Antalet registrerade personbilar per capita har förblivit i det närmaste konstant under hela mätperioden, även om en liten nedgång sedan år 2021 kan skönjas. Inga säkra tecken på att alternativen till bilen vinner mark i svenskarnas resmönster kan dock spåras i denna indikator.

Detta speglas av att körsträckan i bil per capita också förblivit nästan konstant under samma tidsperiod. Här finns dock en tydligare antydan till att detta trafikarbete per capita börjat minska. En liknande trend kan ses i resesträckan per bil, som uppvisar ett svag avtagande. Det finns alltså tecken på att vi börjar använda befintlig fordonsflotta allt mindre effektivt, trots ambitioner om motsatsen med uppmuntran till samåkning och bildandet av bilpooler.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Uppdaterad: 2024-11-28