Gå direkt till sidans innehåll

Antal personbilar i trafik

Indikator N. B1.A. 1

Antal personbilar i trafik per 1 000 invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)

0

Svenljunga

2006

549,9

1

Svenljunga

2007

552,4

2

Svenljunga

2008

557,8

3

Svenljunga

2009

561,8

4

Svenljunga

2010

559,2

5

Svenljunga

2011

569,3

6

Svenljunga

2012

569,6

7

Svenljunga

2013

573,1

8

Svenljunga

2014

584,7

9

Svenljunga

2015

583,4

10

Svenljunga

2016

584,5

11

Svenljunga

2017

588,0

12

Svenljunga

2018

587,7

13

Svenljunga

2019

587,5

14

Svenljunga

2020

586,9

15

Svenljunga

2021

587,8

16

Svenljunga

2022

587,6

17

Svenljunga

2023

582,7

Kommentar

Analys
Antalet registrerade personbilar per capita har förblivit i det närmaste konstant under hela mätperioden, även om en liten nedgång sedan år 2021 kan skönjas. Inga säkra tecken på att alternativen till bilen vinner mark i svenskarnas resmönster kan dock spåras i denna indikator.

Detta speglas av att körsträckan i bil per capita också förblivit nästan konstant under samma tidsperiod. Här finns dock en tydligare antydan till att detta trafikarbete per capita börjat minska. En liknande trend kan ses i resesträckan per bil, som uppvisar ett svag avtagande. Det finns alltså tecken på att vi börjar använda befintlig fordonsflotta allt mindre effektivt, trots ambitioner om motsatsen med uppmuntran till samåkning och bildandet av bilpooler.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Uppdaterad: 2024-11-28