Gå direkt till sidans innehåll

Antal personbilar i trafik

Indikator N. B1.A. 1

Antal personbilar i trafik per 1 000 invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)

0

Surahammar

2006

514,3

1

Surahammar

2007

515,9

2

Surahammar

2008

521,0

3

Surahammar

2009

524,4

4

Surahammar

2010

526,6

5

Surahammar

2011

533,5

6

Surahammar

2012

540,3

7

Surahammar

2013

547,4

8

Surahammar

2014

553,6

9

Surahammar

2015

555,2

10

Surahammar

2016

559,0

11

Surahammar

2017

567,0

12

Surahammar

2018

568,9

13

Surahammar

2019

564,1

14

Surahammar

2020

563,6

15

Surahammar

2021

558,5

16

Surahammar

2022

555,2

17

Surahammar

2023

555,4

Kommentar

Analys
Antalet registrerade personbilar per capita har förblivit i det närmaste konstant under hela mätperioden, även om en liten nedgång sedan år 2021 kan skönjas. Inga säkra tecken på att alternativen till bilen vinner mark i svenskarnas resmönster kan dock spåras i denna indikator.

Detta speglas av att körsträckan i bil per capita också förblivit nästan konstant under samma tidsperiod. Här finns dock en tydligare antydan till att detta trafikarbete per capita börjat minska. En liknande trend kan ses i resesträckan per bil, som uppvisar ett svag avtagande. Det finns alltså tecken på att vi börjar använda befintlig fordonsflotta allt mindre effektivt, trots ambitioner om motsatsen med uppmuntran till samåkning och bildandet av bilpooler.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Uppdaterad: 2024-11-28