Gå direkt till sidans innehåll

Antal personbilar i trafik

Indikator N. B1.A. 1

Antal personbilar i trafik per 1 000 invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)

0

Strängnäs

2006

493,2

1

Strängnäs

2007

497,1

2

Strängnäs

2008

494,5

3

Strängnäs

2009

496,3

4

Strängnäs

2010

498,4

5

Strängnäs

2011

500,5

6

Strängnäs

2012

506,1

7

Strängnäs

2013

508,8

8

Strängnäs

2014

512,2

9

Strängnäs

2015

517,1

10

Strängnäs

2016

521,2

11

Strängnäs

2017

527,7

12

Strängnäs

2018

524,5

13

Strängnäs

2019

521,2

14

Strängnäs

2020

523,9

15

Strängnäs

2021

519,4

16

Strängnäs

2022

519,5

17

Strängnäs

2023

517,2

Kommentar

Analys
Antalet registrerade personbilar per capita har förblivit i det närmaste konstant under hela mätperioden, även om en liten nedgång sedan år 2021 kan skönjas. Inga säkra tecken på att alternativen till bilen vinner mark i svenskarnas resmönster kan dock spåras i denna indikator.

Detta speglas av att körsträckan i bil per capita också förblivit nästan konstant under samma tidsperiod. Här finns dock en tydligare antydan till att detta trafikarbete per capita börjat minska. En liknande trend kan ses i resesträckan per bil, som uppvisar ett svag avtagande. Det finns alltså tecken på att vi börjar använda befintlig fordonsflotta allt mindre effektivt, trots ambitioner om motsatsen med uppmuntran till samåkning och bildandet av bilpooler.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Uppdaterad: 2024-11-28