Gå direkt till sidans innehåll

Antal personbilar i trafik

Indikator N. B1.A. 1

Antal personbilar i trafik per 1 000 invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)

0

Sollefteå

2006

553,6

1

Sollefteå

2007

552,2

2

Sollefteå

2008

559,1

3

Sollefteå

2009

574,3

4

Sollefteå

2010

575,0

5

Sollefteå

2011

581,6

6

Sollefteå

2012

590,6

7

Sollefteå

2013

595,7

8

Sollefteå

2014

601,1

9

Sollefteå

2015

601,5

10

Sollefteå

2016

601,5

11

Sollefteå

2017

607,4

12

Sollefteå

2018

608,5

13

Sollefteå

2019

607,5

14

Sollefteå

2020

613,8

15

Sollefteå

2021

601,7

16

Sollefteå

2022

605,7

17

Sollefteå

2023

606,1

Kommentar

Analys
Antalet registrerade personbilar per capita har förblivit i det närmaste konstant under hela mätperioden, även om en liten nedgång sedan år 2021 kan skönjas. Inga säkra tecken på att alternativen till bilen vinner mark i svenskarnas resmönster kan dock spåras i denna indikator.

Detta speglas av att körsträckan i bil per capita också förblivit nästan konstant under samma tidsperiod. Här finns dock en tydligare antydan till att detta trafikarbete per capita börjat minska. En liknande trend kan ses i resesträckan per bil, som uppvisar ett svag avtagande. Det finns alltså tecken på att vi börjar använda befintlig fordonsflotta allt mindre effektivt, trots ambitioner om motsatsen med uppmuntran till samåkning och bildandet av bilpooler.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Uppdaterad: 2024-11-28