Gå direkt till sidans innehåll

Antal personbilar i trafik

Indikator N. B1.A. 1

Antal personbilar i trafik per 1 000 invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)

0

Smedjebacken

2006

554,0

1

Smedjebacken

2007

555,0

2

Smedjebacken

2008

557,7

3

Smedjebacken

2009

559,2

4

Smedjebacken

2010

561,7

5

Smedjebacken

2011

571,4

6

Smedjebacken

2012

582,0

7

Smedjebacken

2013

586,1

8

Smedjebacken

2014

596,0

9

Smedjebacken

2015

599,1

10

Smedjebacken

2016

609,8

11

Smedjebacken

2017

617,1

12

Smedjebacken

2018

615,1

13

Smedjebacken

2019

612,8

14

Smedjebacken

2020

614,1

15

Smedjebacken

2021

612,2

16

Smedjebacken

2022

611,0

17

Smedjebacken

2023

619,7

Kommentar

Analys
Antalet registrerade personbilar per capita har förblivit i det närmaste konstant under hela mätperioden, även om en liten nedgång sedan år 2021 kan skönjas. Inga säkra tecken på att alternativen till bilen vinner mark i svenskarnas resmönster kan dock spåras i denna indikator.

Detta speglas av att körsträckan i bil per capita också förblivit nästan konstant under samma tidsperiod. Här finns dock en tydligare antydan till att detta trafikarbete per capita börjat minska. En liknande trend kan ses i resesträckan per bil, som uppvisar ett svag avtagande. Det finns alltså tecken på att vi börjar använda befintlig fordonsflotta allt mindre effektivt, trots ambitioner om motsatsen med uppmuntran till samåkning och bildandet av bilpooler.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Uppdaterad: 2024-11-28