Gå direkt till sidans innehåll

Antal personbilar i trafik

Indikator N. B1.A. 1

Antal personbilar i trafik per 1 000 invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)

0

Simrishamn

2006

526,0

1

Simrishamn

2007

538,4

2

Simrishamn

2008

532,7

3

Simrishamn

2009

538,5

4

Simrishamn

2010

544,6

5

Simrishamn

2011

549,3

6

Simrishamn

2012

551,8

7

Simrishamn

2013

556,6

8

Simrishamn

2014

563,8

9

Simrishamn

2015

566,8

10

Simrishamn

2016

560,9

11

Simrishamn

2017

572,8

12

Simrishamn

2018

575,1

13

Simrishamn

2019

576,9

14

Simrishamn

2020

587,9

15

Simrishamn

2021

591,7

16

Simrishamn

2022

590,3

17

Simrishamn

2023

589,1

Kommentar

Analys
Antalet registrerade personbilar per capita har förblivit i det närmaste konstant under hela mätperioden, även om en liten nedgång sedan år 2021 kan skönjas. Inga säkra tecken på att alternativen till bilen vinner mark i svenskarnas resmönster kan dock spåras i denna indikator.

Detta speglas av att körsträckan i bil per capita också förblivit nästan konstant under samma tidsperiod. Här finns dock en tydligare antydan till att detta trafikarbete per capita börjat minska. En liknande trend kan ses i resesträckan per bil, som uppvisar ett svag avtagande. Det finns alltså tecken på att vi börjar använda befintlig fordonsflotta allt mindre effektivt, trots ambitioner om motsatsen med uppmuntran till samåkning och bildandet av bilpooler.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Uppdaterad: 2024-11-28