Gå direkt till sidans innehåll

Antal personbilar i trafik

Indikator N. B1.A. 1

Antal personbilar i trafik per 1 000 invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)

0

Robertsfors

2006

509,9

1

Robertsfors

2007

524,0

2

Robertsfors

2008

518,0

3

Robertsfors

2009

529,1

4

Robertsfors

2010

533,0

5

Robertsfors

2011

545,1

6

Robertsfors

2012

540,7

7

Robertsfors

2013

548,1

8

Robertsfors

2014

558,6

9

Robertsfors

2015

558,0

10

Robertsfors

2016

561,3

11

Robertsfors

2017

564,4

12

Robertsfors

2018

571,3

13

Robertsfors

2019

572,3

14

Robertsfors

2020

579,4

15

Robertsfors

2021

577,7

16

Robertsfors

2022

581,7

17

Robertsfors

2023

580,9

Kommentar

Analys
Antalet registrerade personbilar per capita har förblivit i det närmaste konstant under hela mätperioden, även om en liten nedgång sedan år 2021 kan skönjas. Inga säkra tecken på att alternativen till bilen vinner mark i svenskarnas resmönster kan dock spåras i denna indikator.

Detta speglas av att körsträckan i bil per capita också förblivit nästan konstant under samma tidsperiod. Här finns dock en tydligare antydan till att detta trafikarbete per capita börjat minska. En liknande trend kan ses i resesträckan per bil, som uppvisar ett svag avtagande. Det finns alltså tecken på att vi börjar använda befintlig fordonsflotta allt mindre effektivt, trots ambitioner om motsatsen med uppmuntran till samåkning och bildandet av bilpooler.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Uppdaterad: 2024-11-28