Gå direkt till sidans innehåll

Antal personbilar i trafik

Indikator N. B1.A. 1

Antal personbilar i trafik per 1 000 invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)

0

Ragunda

2006

581,8

1

Ragunda

2007

592,0

2

Ragunda

2008

595,3

3

Ragunda

2009

593,0

4

Ragunda

2010

590,5

5

Ragunda

2011

605,0

6

Ragunda

2012

594,6

7

Ragunda

2013

600,6

8

Ragunda

2014

617,5

9

Ragunda

2015

619,3

10

Ragunda

2016

618,3

11

Ragunda

2017

616,8

12

Ragunda

2018

633,7

13

Ragunda

2019

632,1

14

Ragunda

2020

641,7

15

Ragunda

2021

646,3

16

Ragunda

2022

645,9

17

Ragunda

2023

647,3

Kommentar

Analys
Antalet registrerade personbilar per capita har förblivit i det närmaste konstant under hela mätperioden, även om en liten nedgång sedan år 2021 kan skönjas. Inga säkra tecken på att alternativen till bilen vinner mark i svenskarnas resmönster kan dock spåras i denna indikator.

Detta speglas av att körsträckan i bil per capita också förblivit nästan konstant under samma tidsperiod. Här finns dock en tydligare antydan till att detta trafikarbete per capita börjat minska. En liknande trend kan ses i resesträckan per bil, som uppvisar ett svag avtagande. Det finns alltså tecken på att vi börjar använda befintlig fordonsflotta allt mindre effektivt, trots ambitioner om motsatsen med uppmuntran till samåkning och bildandet av bilpooler.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Uppdaterad: 2024-11-28