Gå direkt till sidans innehåll

Antal personbilar i trafik

Indikator N. B1.A. 1

Antal personbilar i trafik per 1 000 invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)

0

Olofström

2006

506,6

1

Olofström

2007

520,2

2

Olofström

2008

515,2

3

Olofström

2009

527,6

4

Olofström

2010

531,3

5

Olofström

2011

550,1

6

Olofström

2012

544,7

7

Olofström

2013

544,1

8

Olofström

2014

538,8

9

Olofström

2015

543,4

10

Olofström

2016

540,3

11

Olofström

2017

544,5

12

Olofström

2018

541,0

13

Olofström

2019

542,8

14

Olofström

2020

541,6

15

Olofström

2021

539,0

16

Olofström

2022

542,1

17

Olofström

2023

552,2

Kommentar

Analys
Antalet registrerade personbilar per capita har förblivit i det närmaste konstant under hela mätperioden, även om en liten nedgång sedan år 2021 kan skönjas. Inga säkra tecken på att alternativen till bilen vinner mark i svenskarnas resmönster kan dock spåras i denna indikator.

Detta speglas av att körsträckan i bil per capita också förblivit nästan konstant under samma tidsperiod. Här finns dock en tydligare antydan till att detta trafikarbete per capita börjat minska. En liknande trend kan ses i resesträckan per bil, som uppvisar ett svag avtagande. Det finns alltså tecken på att vi börjar använda befintlig fordonsflotta allt mindre effektivt, trots ambitioner om motsatsen med uppmuntran till samåkning och bildandet av bilpooler.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Uppdaterad: 2024-11-28