Gå direkt till sidans innehåll

Antal personbilar i trafik

Indikator N. B1.A. 1

Antal personbilar i trafik per 1 000 invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)

0

Nynäshamn

2006

415,6

1

Nynäshamn

2007

416,2

2

Nynäshamn

2008

414,8

3

Nynäshamn

2009

417,7

4

Nynäshamn

2010

414,7

5

Nynäshamn

2011

419,5

6

Nynäshamn

2012

417,5

7

Nynäshamn

2013

419,4

8

Nynäshamn

2014

424,5

9

Nynäshamn

2015

429,7

10

Nynäshamn

2016

436,3

11

Nynäshamn

2017

436,4

12

Nynäshamn

2018

437,8

13

Nynäshamn

2019

432,0

14

Nynäshamn

2020

436,5

15

Nynäshamn

2021

435,6

16

Nynäshamn

2022

425,7

17

Nynäshamn

2023

417,9

Kommentar

Analys
Antalet registrerade personbilar per capita har förblivit i det närmaste konstant under hela mätperioden, även om en liten nedgång sedan år 2021 kan skönjas. Inga säkra tecken på att alternativen till bilen vinner mark i svenskarnas resmönster kan dock spåras i denna indikator.

Detta speglas av att körsträckan i bil per capita också förblivit nästan konstant under samma tidsperiod. Här finns dock en tydligare antydan till att detta trafikarbete per capita börjat minska. En liknande trend kan ses i resesträckan per bil, som uppvisar ett svag avtagande. Det finns alltså tecken på att vi börjar använda befintlig fordonsflotta allt mindre effektivt, trots ambitioner om motsatsen med uppmuntran till samåkning och bildandet av bilpooler.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Uppdaterad: 2024-11-28