Gå direkt till sidans innehåll

Antal personbilar i trafik

Indikator N. B1.A. 1

Antal personbilar i trafik per 1 000 invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)

0

Nyköping

2006

507,4

1

Nyköping

2007

506,4

2

Nyköping

2008

504,3

3

Nyköping

2009

504,6

4

Nyköping

2010

504,9

5

Nyköping

2011

515,0

6

Nyköping

2012

518,7

7

Nyköping

2013

516,4

8

Nyköping

2014

517,6

9

Nyköping

2015

524,0

10

Nyköping

2016

522,4

11

Nyköping

2017

519,9

12

Nyköping

2018

518,5

13

Nyköping

2019

509,6

14

Nyköping

2020

507,8

15

Nyköping

2021

506,3

16

Nyköping

2022

502,1

17

Nyköping

2023

499,6

Kommentar

Analys
Antalet registrerade personbilar per capita har förblivit i det närmaste konstant under hela mätperioden, även om en liten nedgång sedan år 2021 kan skönjas. Inga säkra tecken på att alternativen till bilen vinner mark i svenskarnas resmönster kan dock spåras i denna indikator.

Detta speglas av att körsträckan i bil per capita också förblivit nästan konstant under samma tidsperiod. Här finns dock en tydligare antydan till att detta trafikarbete per capita börjat minska. En liknande trend kan ses i resesträckan per bil, som uppvisar ett svag avtagande. Det finns alltså tecken på att vi börjar använda befintlig fordonsflotta allt mindre effektivt, trots ambitioner om motsatsen med uppmuntran till samåkning och bildandet av bilpooler.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Uppdaterad: 2024-11-28