Gå direkt till sidans innehåll

Antal personbilar i trafik

Indikator N. B1.A. 1

Antal personbilar i trafik per 1 000 invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)

0

Norrtälje

2006

509,9

1

Norrtälje

2007

510,3

2

Norrtälje

2008

507,6

3

Norrtälje

2009

509,0

4

Norrtälje

2010

507,9

5

Norrtälje

2011

515,3

6

Norrtälje

2012

516,3

7

Norrtälje

2013

520,7

8

Norrtälje

2014

524,1

9

Norrtälje

2015

524,9

10

Norrtälje

2016

530,1

11

Norrtälje

2017

531,0

12

Norrtälje

2018

528,1

13

Norrtälje

2019

527,6

14

Norrtälje

2020

531,8

15

Norrtälje

2021

531,3

16

Norrtälje

2022

525,9

17

Norrtälje

2023

523,2

Kommentar

Analys
Antalet registrerade personbilar per capita har förblivit i det närmaste konstant under hela mätperioden, även om en liten nedgång sedan år 2021 kan skönjas. Inga säkra tecken på att alternativen till bilen vinner mark i svenskarnas resmönster kan dock spåras i denna indikator.

Detta speglas av att körsträckan i bil per capita också förblivit nästan konstant under samma tidsperiod. Här finns dock en tydligare antydan till att detta trafikarbete per capita börjat minska. En liknande trend kan ses i resesträckan per bil, som uppvisar ett svag avtagande. Det finns alltså tecken på att vi börjar använda befintlig fordonsflotta allt mindre effektivt, trots ambitioner om motsatsen med uppmuntran till samåkning och bildandet av bilpooler.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Uppdaterad: 2024-11-28