Gå direkt till sidans innehåll

Antal personbilar i trafik

Indikator N. B1.A. 1

Antal personbilar i trafik per 1 000 invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)

0

Norrköping

2006

427,6

1

Norrköping

2007

429,9

2

Norrköping

2008

427,3

3

Norrköping

2009

426,4

4

Norrköping

2010

427,4

5

Norrköping

2011

433,3

6

Norrköping

2012

433,1

7

Norrköping

2013

432,3

8

Norrköping

2014

437,1

9

Norrköping

2015

444,0

10

Norrköping

2016

445,5

11

Norrköping

2017

448,4

12

Norrköping

2018

447,3

13

Norrköping

2019

444,6

14

Norrköping

2020

448,1

15

Norrköping

2021

451,4

16

Norrköping

2022

450,8

17

Norrköping

2023

448,9

Kommentar

Analys
Antalet registrerade personbilar per capita har förblivit i det närmaste konstant under hela mätperioden, även om en liten nedgång sedan år 2021 kan skönjas. Inga säkra tecken på att alternativen till bilen vinner mark i svenskarnas resmönster kan dock spåras i denna indikator.

Detta speglas av att körsträckan i bil per capita också förblivit nästan konstant under samma tidsperiod. Här finns dock en tydligare antydan till att detta trafikarbete per capita börjat minska. En liknande trend kan ses i resesträckan per bil, som uppvisar ett svag avtagande. Det finns alltså tecken på att vi börjar använda befintlig fordonsflotta allt mindre effektivt, trots ambitioner om motsatsen med uppmuntran till samåkning och bildandet av bilpooler.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Uppdaterad: 2024-11-28