Gå direkt till sidans innehåll

Antal personbilar i trafik

Indikator N. B1.A. 1

Antal personbilar i trafik per 1 000 invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)

0

Nordmaling

2006

521,1

1

Nordmaling

2007

528,6

2

Nordmaling

2008

530,6

3

Nordmaling

2009

532,4

4

Nordmaling

2010

537,9

5

Nordmaling

2011

542,8

6

Nordmaling

2012

553,3

7

Nordmaling

2013

554,7

8

Nordmaling

2014

560,9

9

Nordmaling

2015

562,7

10

Nordmaling

2016

564,5

11

Nordmaling

2017

569,1

12

Nordmaling

2018

580,5

13

Nordmaling

2019

576,9

14

Nordmaling

2020

590,2

15

Nordmaling

2021

591,0

16

Nordmaling

2022

590,4

17

Nordmaling

2023

592,2

Kommentar

Analys
Antalet registrerade personbilar per capita har förblivit i det närmaste konstant under hela mätperioden, även om en liten nedgång sedan år 2021 kan skönjas. Inga säkra tecken på att alternativen till bilen vinner mark i svenskarnas resmönster kan dock spåras i denna indikator.

Detta speglas av att körsträckan i bil per capita också förblivit nästan konstant under samma tidsperiod. Här finns dock en tydligare antydan till att detta trafikarbete per capita börjat minska. En liknande trend kan ses i resesträckan per bil, som uppvisar ett svag avtagande. Det finns alltså tecken på att vi börjar använda befintlig fordonsflotta allt mindre effektivt, trots ambitioner om motsatsen med uppmuntran till samåkning och bildandet av bilpooler.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Uppdaterad: 2024-11-28