Gå direkt till sidans innehåll

Antal personbilar i trafik

Indikator N. B1.A. 1

Antal personbilar i trafik per 1 000 invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)

0

Nordanstig

2006

566,1

1

Nordanstig

2007

569,2

2

Nordanstig

2008

573,1

3

Nordanstig

2009

579,8

4

Nordanstig

2010

577,5

5

Nordanstig

2011

581,8

6

Nordanstig

2012

586,8

7

Nordanstig

2013

595,9

8

Nordanstig

2014

607,7

9

Nordanstig

2015

606,1

10

Nordanstig

2016

614,2

11

Nordanstig

2017

619,4

12

Nordanstig

2018

617,2

13

Nordanstig

2019

621,5

14

Nordanstig

2020

615,9

15

Nordanstig

2021

618,5

16

Nordanstig

2022

621,3

17

Nordanstig

2023

621,0

Kommentar

Analys
Antalet registrerade personbilar per capita har förblivit i det närmaste konstant under hela mätperioden, även om en liten nedgång sedan år 2021 kan skönjas. Inga säkra tecken på att alternativen till bilen vinner mark i svenskarnas resmönster kan dock spåras i denna indikator.

Detta speglas av att körsträckan i bil per capita också förblivit nästan konstant under samma tidsperiod. Här finns dock en tydligare antydan till att detta trafikarbete per capita börjat minska. En liknande trend kan ses i resesträckan per bil, som uppvisar ett svag avtagande. Det finns alltså tecken på att vi börjar använda befintlig fordonsflotta allt mindre effektivt, trots ambitioner om motsatsen med uppmuntran till samåkning och bildandet av bilpooler.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Uppdaterad: 2024-11-28