Gå direkt till sidans innehåll

Antal personbilar i trafik

Indikator N. B1.A. 1

Antal personbilar i trafik per 1 000 invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)

0

Mullsjö

2006

489,9

1

Mullsjö

2007

494,3

2

Mullsjö

2008

488,4

3

Mullsjö

2009

496,4

4

Mullsjö

2010

502,9

5

Mullsjö

2011

511,9

6

Mullsjö

2012

511,6

7

Mullsjö

2013

511,2

8

Mullsjö

2014

526,7

9

Mullsjö

2015

533,5

10

Mullsjö

2016

537,5

11

Mullsjö

2017

539,3

12

Mullsjö

2018

543,3

13

Mullsjö

2019

543,8

14

Mullsjö

2020

543,5

15

Mullsjö

2021

556,3

16

Mullsjö

2022

549,7

17

Mullsjö

2023

546,1

Kommentar

Analys
Antalet registrerade personbilar per capita har förblivit i det närmaste konstant under hela mätperioden, även om en liten nedgång sedan år 2021 kan skönjas. Inga säkra tecken på att alternativen till bilen vinner mark i svenskarnas resmönster kan dock spåras i denna indikator.

Detta speglas av att körsträckan i bil per capita också förblivit nästan konstant under samma tidsperiod. Här finns dock en tydligare antydan till att detta trafikarbete per capita börjat minska. En liknande trend kan ses i resesträckan per bil, som uppvisar ett svag avtagande. Det finns alltså tecken på att vi börjar använda befintlig fordonsflotta allt mindre effektivt, trots ambitioner om motsatsen med uppmuntran till samåkning och bildandet av bilpooler.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Uppdaterad: 2024-11-28