Gå direkt till sidans innehåll

Antal personbilar i trafik

Indikator N. B1.A. 1

Antal personbilar i trafik per 1 000 invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)

0

Mjölby

2006

509,6

1

Mjölby

2007

514,7

2

Mjölby

2008

518,6

3

Mjölby

2009

517,8

4

Mjölby

2010

521,7

5

Mjölby

2011

524,0

6

Mjölby

2012

530,1

7

Mjölby

2013

535,4

8

Mjölby

2014

542,5

9

Mjölby

2015

543,9

10

Mjölby

2016

551,0

11

Mjölby

2017

549,8

12

Mjölby

2018

549,3

13

Mjölby

2019

545,0

14

Mjölby

2020

546,1

15

Mjölby

2021

543,2

16

Mjölby

2022

534,6

17

Mjölby

2023

533,2

Kommentar

Analys
Antalet registrerade personbilar per capita har förblivit i det närmaste konstant under hela mätperioden, även om en liten nedgång sedan år 2021 kan skönjas. Inga säkra tecken på att alternativen till bilen vinner mark i svenskarnas resmönster kan dock spåras i denna indikator.

Detta speglas av att körsträckan i bil per capita också förblivit nästan konstant under samma tidsperiod. Här finns dock en tydligare antydan till att detta trafikarbete per capita börjat minska. En liknande trend kan ses i resesträckan per bil, som uppvisar ett svag avtagande. Det finns alltså tecken på att vi börjar använda befintlig fordonsflotta allt mindre effektivt, trots ambitioner om motsatsen med uppmuntran till samåkning och bildandet av bilpooler.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Uppdaterad: 2024-11-28