Gå direkt till sidans innehåll

Antal personbilar i trafik

Indikator N. B1.A. 1

Antal personbilar i trafik per 1 000 invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)

0

Malung-Sälen

2006

620,3

1

Malung-Sälen

2007

631,2

2

Malung-Sälen

2008

630,7

3

Malung-Sälen

2009

639,2

4

Malung-Sälen

2010

638,7

5

Malung-Sälen

2011

650,5

6

Malung-Sälen

2012

656,2

7

Malung-Sälen

2013

665,2

8

Malung-Sälen

2014

686,8

9

Malung-Sälen

2015

680,0

10

Malung-Sälen

2016

676,0

11

Malung-Sälen

2017

681,5

12

Malung-Sälen

2018

682,6

13

Malung-Sälen

2019

687,2

14

Malung-Sälen

2020

687,5

15

Malung-Sälen

2021

691,0

16

Malung-Sälen

2022

697,2

17

Malung-Sälen

2023

680,5

Kommentar

Analys
Antalet registrerade personbilar per capita har förblivit i det närmaste konstant under hela mätperioden, även om en liten nedgång sedan år 2021 kan skönjas. Inga säkra tecken på att alternativen till bilen vinner mark i svenskarnas resmönster kan dock spåras i denna indikator.

Detta speglas av att körsträckan i bil per capita också förblivit nästan konstant under samma tidsperiod. Här finns dock en tydligare antydan till att detta trafikarbete per capita börjat minska. En liknande trend kan ses i resesträckan per bil, som uppvisar ett svag avtagande. Det finns alltså tecken på att vi börjar använda befintlig fordonsflotta allt mindre effektivt, trots ambitioner om motsatsen med uppmuntran till samåkning och bildandet av bilpooler.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Uppdaterad: 2024-11-28