Gå direkt till sidans innehåll

Antal personbilar i trafik

Indikator N. B1.A. 1

Antal personbilar i trafik per 1 000 invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)

0

Mönsterås

2006

519,0

1

Mönsterås

2007

527,1

2

Mönsterås

2008

534,7

3

Mönsterås

2009

534,9

4

Mönsterås

2010

546,1

5

Mönsterås

2011

557,1

6

Mönsterås

2012

560,1

7

Mönsterås

2013

559,7

8

Mönsterås

2014

562,6

9

Mönsterås

2015

566,7

10

Mönsterås

2016

570,1

11

Mönsterås

2017

573,8

12

Mönsterås

2018

572,4

13

Mönsterås

2019

572,9

14

Mönsterås

2020

576,9

15

Mönsterås

2021

575,4

16

Mönsterås

2022

571,0

17

Mönsterås

2023

577,9

Kommentar

Analys
Antalet registrerade personbilar per capita har förblivit i det närmaste konstant under hela mätperioden, även om en liten nedgång sedan år 2021 kan skönjas. Inga säkra tecken på att alternativen till bilen vinner mark i svenskarnas resmönster kan dock spåras i denna indikator.

Detta speglas av att körsträckan i bil per capita också förblivit nästan konstant under samma tidsperiod. Här finns dock en tydligare antydan till att detta trafikarbete per capita börjat minska. En liknande trend kan ses i resesträckan per bil, som uppvisar ett svag avtagande. Det finns alltså tecken på att vi börjar använda befintlig fordonsflotta allt mindre effektivt, trots ambitioner om motsatsen med uppmuntran till samåkning och bildandet av bilpooler.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Uppdaterad: 2024-11-28