Gå direkt till sidans innehåll

Antal personbilar i trafik

Indikator N. B1.A. 1

Antal personbilar i trafik per 1 000 invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)

0

Ljusnarsberg

2006

519,4

1

Ljusnarsberg

2007

533,2

2

Ljusnarsberg

2008

539,1

3

Ljusnarsberg

2009

548,6

4

Ljusnarsberg

2010

545,7

5

Ljusnarsberg

2011

555,0

6

Ljusnarsberg

2012

561,7

7

Ljusnarsberg

2013

563,9

8

Ljusnarsberg

2014

565,2

9

Ljusnarsberg

2015

576,1

10

Ljusnarsberg

2016

563,7

11

Ljusnarsberg

2017

568,0

12

Ljusnarsberg

2018

578,8

13

Ljusnarsberg

2019

581,6

14

Ljusnarsberg

2020

589,0

15

Ljusnarsberg

2021

593,0

16

Ljusnarsberg

2022

594,2

17

Ljusnarsberg

2023

589,5

Kommentar

Analys
Antalet registrerade personbilar per capita har förblivit i det närmaste konstant under hela mätperioden, även om en liten nedgång sedan år 2021 kan skönjas. Inga säkra tecken på att alternativen till bilen vinner mark i svenskarnas resmönster kan dock spåras i denna indikator.

Detta speglas av att körsträckan i bil per capita också förblivit nästan konstant under samma tidsperiod. Här finns dock en tydligare antydan till att detta trafikarbete per capita börjat minska. En liknande trend kan ses i resesträckan per bil, som uppvisar ett svag avtagande. Det finns alltså tecken på att vi börjar använda befintlig fordonsflotta allt mindre effektivt, trots ambitioner om motsatsen med uppmuntran till samåkning och bildandet av bilpooler.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Uppdaterad: 2024-11-28