Gå direkt till sidans innehåll

Antal personbilar i trafik

Indikator N. B1.A. 1

Antal personbilar i trafik per 1 000 invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)

0

Ljusdal

2006

548,3

1

Ljusdal

2007

549,1

2

Ljusdal

2008

548,5

3

Ljusdal

2009

545,1

4

Ljusdal

2010

548,6

5

Ljusdal

2011

555,1

6

Ljusdal

2012

560,0

7

Ljusdal

2013

555,9

8

Ljusdal

2014

565,4

9

Ljusdal

2015

567,4

10

Ljusdal

2016

573,8

11

Ljusdal

2017

575,1

12

Ljusdal

2018

575,8

13

Ljusdal

2019

576,8

14

Ljusdal

2020

583,5

15

Ljusdal

2021

584,7

16

Ljusdal

2022

584,3

17

Ljusdal

2023

589,9

Kommentar

Analys
Antalet registrerade personbilar per capita har förblivit i det närmaste konstant under hela mätperioden, även om en liten nedgång sedan år 2021 kan skönjas. Inga säkra tecken på att alternativen till bilen vinner mark i svenskarnas resmönster kan dock spåras i denna indikator.

Detta speglas av att körsträckan i bil per capita också förblivit nästan konstant under samma tidsperiod. Här finns dock en tydligare antydan till att detta trafikarbete per capita börjat minska. En liknande trend kan ses i resesträckan per bil, som uppvisar ett svag avtagande. Det finns alltså tecken på att vi börjar använda befintlig fordonsflotta allt mindre effektivt, trots ambitioner om motsatsen med uppmuntran till samåkning och bildandet av bilpooler.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Uppdaterad: 2024-11-28