Gå direkt till sidans innehåll

Antal personbilar i trafik

Indikator N. B1.A. 1

Antal personbilar i trafik per 1 000 invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)

0

Ljungby

2006

518,5

1

Ljungby

2007

523,0

2

Ljungby

2008

525,3

3

Ljungby

2009

529,1

4

Ljungby

2010

533,6

5

Ljungby

2011

540,6

6

Ljungby

2012

543,8

7

Ljungby

2013

550,3

8

Ljungby

2014

559,3

9

Ljungby

2015

561,4

10

Ljungby

2016

571,7

11

Ljungby

2017

578,1

12

Ljungby

2018

576,2

13

Ljungby

2019

579,5

14

Ljungby

2020

580,4

15

Ljungby

2021

577,6

16

Ljungby

2022

576,1

17

Ljungby

2023

575,5

Kommentar

Analys
Antalet registrerade personbilar per capita har förblivit i det närmaste konstant under hela mätperioden, även om en liten nedgång sedan år 2021 kan skönjas. Inga säkra tecken på att alternativen till bilen vinner mark i svenskarnas resmönster kan dock spåras i denna indikator.

Detta speglas av att körsträckan i bil per capita också förblivit nästan konstant under samma tidsperiod. Här finns dock en tydligare antydan till att detta trafikarbete per capita börjat minska. En liknande trend kan ses i resesträckan per bil, som uppvisar ett svag avtagande. Det finns alltså tecken på att vi börjar använda befintlig fordonsflotta allt mindre effektivt, trots ambitioner om motsatsen med uppmuntran till samåkning och bildandet av bilpooler.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Uppdaterad: 2024-11-28