Gå direkt till sidans innehåll

Antal personbilar i trafik

Indikator N. B1.A. 1

Antal personbilar i trafik per 1 000 invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)

0

Lindesberg

2006

537,4

1

Lindesberg

2007

540,6

2

Lindesberg

2008

542,8

3

Lindesberg

2009

539,8

4

Lindesberg

2010

542,5

5

Lindesberg

2011

547,0

6

Lindesberg

2012

551,7

7

Lindesberg

2013

549,8

8

Lindesberg

2014

553,1

9

Lindesberg

2015

555,9

10

Lindesberg

2016

559,0

11

Lindesberg

2017

564,3

12

Lindesberg

2018

566,0

13

Lindesberg

2019

565,4

14

Lindesberg

2020

564,4

15

Lindesberg

2021

564,9

16

Lindesberg

2022

566,7

17

Lindesberg

2023

565,3

Kommentar

Analys
Antalet registrerade personbilar per capita har förblivit i det närmaste konstant under hela mätperioden, även om en liten nedgång sedan år 2021 kan skönjas. Inga säkra tecken på att alternativen till bilen vinner mark i svenskarnas resmönster kan dock spåras i denna indikator.

Detta speglas av att körsträckan i bil per capita också förblivit nästan konstant under samma tidsperiod. Här finns dock en tydligare antydan till att detta trafikarbete per capita börjat minska. En liknande trend kan ses i resesträckan per bil, som uppvisar ett svag avtagande. Det finns alltså tecken på att vi börjar använda befintlig fordonsflotta allt mindre effektivt, trots ambitioner om motsatsen med uppmuntran till samåkning och bildandet av bilpooler.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Uppdaterad: 2024-11-28