Gå direkt till sidans innehåll

Antal personbilar i trafik

Indikator N. B1.A. 1

Antal personbilar i trafik per 1 000 invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)

0

Lidingö

2006

398,2

1

Lidingö

2007

393,0

2

Lidingö

2008

388,7

3

Lidingö

2009

385,7

4

Lidingö

2010

380,5

5

Lidingö

2011

384,7

6

Lidingö

2012

382,9

7

Lidingö

2013

380,1

8

Lidingö

2014

378,0

9

Lidingö

2015

379,3

10

Lidingö

2016

378,1

11

Lidingö

2017

376,7

12

Lidingö

2018

372,4

13

Lidingö

2019

370,6

14

Lidingö

2020

379,4

15

Lidingö

2021

384,4

16

Lidingö

2022

378,0

17

Lidingö

2023

374,6

Kommentar

Analys
Antalet registrerade personbilar per capita har förblivit i det närmaste konstant under hela mätperioden, även om en liten nedgång sedan år 2021 kan skönjas. Inga säkra tecken på att alternativen till bilen vinner mark i svenskarnas resmönster kan dock spåras i denna indikator.

Detta speglas av att körsträckan i bil per capita också förblivit nästan konstant under samma tidsperiod. Här finns dock en tydligare antydan till att detta trafikarbete per capita börjat minska. En liknande trend kan ses i resesträckan per bil, som uppvisar ett svag avtagande. Det finns alltså tecken på att vi börjar använda befintlig fordonsflotta allt mindre effektivt, trots ambitioner om motsatsen med uppmuntran till samåkning och bildandet av bilpooler.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Uppdaterad: 2024-11-28