Gå direkt till sidans innehåll

Antal personbilar i trafik

Indikator N. B1.A. 1

Antal personbilar i trafik per 1 000 invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)

0

Lekeberg

2006

558,6

1

Lekeberg

2007

565,2

2

Lekeberg

2008

564,2

3

Lekeberg

2009

571,5

4

Lekeberg

2010

572,2

5

Lekeberg

2011

573,9

6

Lekeberg

2012

576,6

7

Lekeberg

2013

583,8

8

Lekeberg

2014

592,6

9

Lekeberg

2015

588,8

10

Lekeberg

2016

590,2

11

Lekeberg

2017

588,5

12

Lekeberg

2018

584,3

13

Lekeberg

2019

583,1

14

Lekeberg

2020

579,4

15

Lekeberg

2021

577,4

16

Lekeberg

2022

574,6

17

Lekeberg

2023

578,9

Kommentar

Analys
Antalet registrerade personbilar per capita har förblivit i det närmaste konstant under hela mätperioden, även om en liten nedgång sedan år 2021 kan skönjas. Inga säkra tecken på att alternativen till bilen vinner mark i svenskarnas resmönster kan dock spåras i denna indikator.

Detta speglas av att körsträckan i bil per capita också förblivit nästan konstant under samma tidsperiod. Här finns dock en tydligare antydan till att detta trafikarbete per capita börjat minska. En liknande trend kan ses i resesträckan per bil, som uppvisar ett svag avtagande. Det finns alltså tecken på att vi börjar använda befintlig fordonsflotta allt mindre effektivt, trots ambitioner om motsatsen med uppmuntran till samåkning och bildandet av bilpooler.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Uppdaterad: 2024-11-28