Gå direkt till sidans innehåll

Antal personbilar i trafik

Indikator N. B1.A. 1

Antal personbilar i trafik per 1 000 invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)

0

Landskrona

2006

409,2

1

Landskrona

2007

407,6

2

Landskrona

2008

406,5

3

Landskrona

2009

402,4

4

Landskrona

2010

398,7

5

Landskrona

2011

400,2

6

Landskrona

2012

397,8

7

Landskrona

2013

396,9

8

Landskrona

2014

405,8

9

Landskrona

2015

412,0

10

Landskrona

2016

417,2

11

Landskrona

2017

419,0

12

Landskrona

2018

425,0

13

Landskrona

2019

426,6

14

Landskrona

2020

432,2

15

Landskrona

2021

437,1

16

Landskrona

2022

429,2

17

Landskrona

2023

427,5

Kommentar

Analys
Antalet registrerade personbilar per capita har förblivit i det närmaste konstant under hela mätperioden, även om en liten nedgång sedan år 2021 kan skönjas. Inga säkra tecken på att alternativen till bilen vinner mark i svenskarnas resmönster kan dock spåras i denna indikator.

Detta speglas av att körsträckan i bil per capita också förblivit nästan konstant under samma tidsperiod. Här finns dock en tydligare antydan till att detta trafikarbete per capita börjat minska. En liknande trend kan ses i resesträckan per bil, som uppvisar ett svag avtagande. Det finns alltså tecken på att vi börjar använda befintlig fordonsflotta allt mindre effektivt, trots ambitioner om motsatsen med uppmuntran till samåkning och bildandet av bilpooler.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Uppdaterad: 2024-11-28