Gå direkt till sidans innehåll

Antal personbilar i trafik

Indikator N. B1.A. 1

Antal personbilar i trafik per 1 000 invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)
0 Kävlinge 2006 535,9
1 Kävlinge 2007 532,9
2 Kävlinge 2008 529,3
3 Kävlinge 2009 531,3
4 Kävlinge 2010 533,0
5 Kävlinge 2011 526,6
6 Kävlinge 2012 527,6
7 Kävlinge 2013 527,9
8 Kävlinge 2014 529,6
9 Kävlinge 2015 533,2
10 Kävlinge 2016 536,8
11 Kävlinge 2017 536,3
12 Kävlinge 2018 535,4
13 Kävlinge 2019 532,9
14 Kävlinge 2020 536,8
15 Kävlinge 2021 534,9
16 Kävlinge 2022 530,9
17 Kävlinge 2023 530,3
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023, Trafikanalys: Fordon i län och kommuner, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Analys
Antalet registrerade personbilar per capita har förblivit i det närmaste konstant under hela mätperioden, även om en liten nedgång sedan år 2021 kan skönjas. Inga säkra tecken på att alternativen till bilen vinner mark i svenskarnas resmönster kan dock spåras i denna indikator.

Detta speglas av att körsträckan i bil per capita också förblivit nästan konstant under samma tidsperiod. Här finns dock en tydligare antydan till att detta trafikarbete per capita börjat minska. En liknande trend kan ses i resesträckan per bil, som uppvisar ett svag avtagande. Det finns alltså tecken på att vi börjar använda befintlig fordonsflotta allt mindre effektivt, trots ambitioner om motsatsen med uppmuntran till samåkning och bildandet av bilpooler.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Uppdaterad: 2024-11-28