Gå direkt till sidans innehåll

Antal personbilar i trafik

Indikator N. B1.A. 1

Antal personbilar i trafik per 1 000 invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)

0

Kristinehamn

2006

493,6

1

Kristinehamn

2007

497,4

2

Kristinehamn

2008

496,0

3

Kristinehamn

2009

496,0

4

Kristinehamn

2010

503,1

5

Kristinehamn

2011

508,1

6

Kristinehamn

2012

511,4

7

Kristinehamn

2013

509,1

8

Kristinehamn

2014

513,1

9

Kristinehamn

2015

521,2

10

Kristinehamn

2016

523,6

11

Kristinehamn

2017

531,2

12

Kristinehamn

2018

536,9

13

Kristinehamn

2019

533,4

14

Kristinehamn

2020

539,7

15

Kristinehamn

2021

542,8

16

Kristinehamn

2022

536,7

17

Kristinehamn

2023

539,5

Kommentar

Analys
Antalet registrerade personbilar per capita har förblivit i det närmaste konstant under hela mätperioden, även om en liten nedgång sedan år 2021 kan skönjas. Inga säkra tecken på att alternativen till bilen vinner mark i svenskarnas resmönster kan dock spåras i denna indikator.

Detta speglas av att körsträckan i bil per capita också förblivit nästan konstant under samma tidsperiod. Här finns dock en tydligare antydan till att detta trafikarbete per capita börjat minska. En liknande trend kan ses i resesträckan per bil, som uppvisar ett svag avtagande. Det finns alltså tecken på att vi börjar använda befintlig fordonsflotta allt mindre effektivt, trots ambitioner om motsatsen med uppmuntran till samåkning och bildandet av bilpooler.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Uppdaterad: 2024-11-28