Gå direkt till sidans innehåll

Antal personbilar i trafik

Indikator N. B1.A. 1

Antal personbilar i trafik per 1 000 invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)

0

Kramfors

2006

528,0

1

Kramfors

2007

548,9

2

Kramfors

2008

555,6

3

Kramfors

2009

565,2

4

Kramfors

2010

561,3

5

Kramfors

2011

571,1

6

Kramfors

2012

574,6

7

Kramfors

2013

578,7

8

Kramfors

2014

585,1

9

Kramfors

2015

589,0

10

Kramfors

2016

581,8

11

Kramfors

2017

581,1

12

Kramfors

2018

584,7

13

Kramfors

2019

583,0

14

Kramfors

2020

587,6

15

Kramfors

2021

584,5

16

Kramfors

2022

583,0

17

Kramfors

2023

587,1

Kommentar

Analys
Antalet registrerade personbilar per capita har förblivit i det närmaste konstant under hela mätperioden, även om en liten nedgång sedan år 2021 kan skönjas. Inga säkra tecken på att alternativen till bilen vinner mark i svenskarnas resmönster kan dock spåras i denna indikator.

Detta speglas av att körsträckan i bil per capita också förblivit nästan konstant under samma tidsperiod. Här finns dock en tydligare antydan till att detta trafikarbete per capita börjat minska. En liknande trend kan ses i resesträckan per bil, som uppvisar ett svag avtagande. Det finns alltså tecken på att vi börjar använda befintlig fordonsflotta allt mindre effektivt, trots ambitioner om motsatsen med uppmuntran till samåkning och bildandet av bilpooler.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Uppdaterad: 2024-11-28