Gå direkt till sidans innehåll

Antal personbilar i trafik

Indikator N. B1.A. 1

Antal personbilar i trafik per 1 000 invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)

0

Knivsta

2006

478,9

1

Knivsta

2007

478,4

2

Knivsta

2008

471,7

3

Knivsta

2009

474,5

4

Knivsta

2010

476,4

5

Knivsta

2011

478,9

6

Knivsta

2012

480,4

7

Knivsta

2013

478,0

8

Knivsta

2014

476,4

9

Knivsta

2015

473,3

10

Knivsta

2016

472,4

11

Knivsta

2017

466,4

12

Knivsta

2018

465,0

13

Knivsta

2019

465,8

14

Knivsta

2020

468,1

15

Knivsta

2021

470,9

16

Knivsta

2022

468,1

17

Knivsta

2023

456,3

Kommentar

Analys
Antalet registrerade personbilar per capita har förblivit i det närmaste konstant under hela mätperioden, även om en liten nedgång sedan år 2021 kan skönjas. Inga säkra tecken på att alternativen till bilen vinner mark i svenskarnas resmönster kan dock spåras i denna indikator.

Detta speglas av att körsträckan i bil per capita också förblivit nästan konstant under samma tidsperiod. Här finns dock en tydligare antydan till att detta trafikarbete per capita börjat minska. En liknande trend kan ses i resesträckan per bil, som uppvisar ett svag avtagande. Det finns alltså tecken på att vi börjar använda befintlig fordonsflotta allt mindre effektivt, trots ambitioner om motsatsen med uppmuntran till samåkning och bildandet av bilpooler.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Uppdaterad: 2024-11-28