Gå direkt till sidans innehåll

Antal personbilar i trafik

Indikator N. B1.A. 1

Antal personbilar i trafik per 1 000 invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)

0

Karlskoga

2006

487,1

1

Karlskoga

2007

489,9

2

Karlskoga

2008

492,4

3

Karlskoga

2009

490,8

4

Karlskoga

2010

492,6

5

Karlskoga

2011

499,9

6

Karlskoga

2012

503,5

7

Karlskoga

2013

507,6

8

Karlskoga

2014

511,9

9

Karlskoga

2015

518,6

10

Karlskoga

2016

521,8

11

Karlskoga

2017

527,9

12

Karlskoga

2018

529,9

13

Karlskoga

2019

534,0

14

Karlskoga

2020

536,4

15

Karlskoga

2021

538,2

16

Karlskoga

2022

537,1

17

Karlskoga

2023

538,4

Kommentar

Analys
Antalet registrerade personbilar per capita har förblivit i det närmaste konstant under hela mätperioden, även om en liten nedgång sedan år 2021 kan skönjas. Inga säkra tecken på att alternativen till bilen vinner mark i svenskarnas resmönster kan dock spåras i denna indikator.

Detta speglas av att körsträckan i bil per capita också förblivit nästan konstant under samma tidsperiod. Här finns dock en tydligare antydan till att detta trafikarbete per capita börjat minska. En liknande trend kan ses i resesträckan per bil, som uppvisar ett svag avtagande. Det finns alltså tecken på att vi börjar använda befintlig fordonsflotta allt mindre effektivt, trots ambitioner om motsatsen med uppmuntran till samåkning och bildandet av bilpooler.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Uppdaterad: 2024-11-28