Gå direkt till sidans innehåll

Antal personbilar i trafik

Indikator N. B1.A. 1

Antal personbilar i trafik per 1 000 invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)

0

Karlshamn

2006

509,3

1

Karlshamn

2007

517,1

2

Karlshamn

2008

516,7

3

Karlshamn

2009

517,5

4

Karlshamn

2010

518,7

5

Karlshamn

2011

523,3

6

Karlshamn

2012

526,4

7

Karlshamn

2013

525,1

8

Karlshamn

2014

529,8

9

Karlshamn

2015

533,4

10

Karlshamn

2016

538,8

11

Karlshamn

2017

539,1

12

Karlshamn

2018

541,2

13

Karlshamn

2019

541,9

14

Karlshamn

2020

543,8

15

Karlshamn

2021

544,9

16

Karlshamn

2022

544,4

17

Karlshamn

2023

544,1

Kommentar

Analys
Antalet registrerade personbilar per capita har förblivit i det närmaste konstant under hela mätperioden, även om en liten nedgång sedan år 2021 kan skönjas. Inga säkra tecken på att alternativen till bilen vinner mark i svenskarnas resmönster kan dock spåras i denna indikator.

Detta speglas av att körsträckan i bil per capita också förblivit nästan konstant under samma tidsperiod. Här finns dock en tydligare antydan till att detta trafikarbete per capita börjat minska. En liknande trend kan ses i resesträckan per bil, som uppvisar ett svag avtagande. Det finns alltså tecken på att vi börjar använda befintlig fordonsflotta allt mindre effektivt, trots ambitioner om motsatsen med uppmuntran till samåkning och bildandet av bilpooler.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Uppdaterad: 2024-11-28