Gå direkt till sidans innehåll

Antal personbilar i trafik

Indikator N. B1.A. 1

Antal personbilar i trafik per 1 000 invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)

0

Järfälla

2006

389,9

1

Järfälla

2007

388,0

2

Järfälla

2008

383,2

3

Järfälla

2009

381,9

4

Järfälla

2010

382,5

5

Järfälla

2011

381,8

6

Järfälla

2012

379,9

7

Järfälla

2013

379,8

8

Järfälla

2014

385,8

9

Järfälla

2015

386,7

10

Järfälla

2016

389,4

11

Järfälla

2017

379,2

12

Järfälla

2018

372,6

13

Järfälla

2019

366,6

14

Järfälla

2020

366,8

15

Järfälla

2021

367,2

16

Järfälla

2022

359,1

17

Järfälla

2023

360,2

Kommentar

Analys
Antalet registrerade personbilar per capita har förblivit i det närmaste konstant under hela mätperioden, även om en liten nedgång sedan år 2021 kan skönjas. Inga säkra tecken på att alternativen till bilen vinner mark i svenskarnas resmönster kan dock spåras i denna indikator.

Detta speglas av att körsträckan i bil per capita också förblivit nästan konstant under samma tidsperiod. Här finns dock en tydligare antydan till att detta trafikarbete per capita börjat minska. En liknande trend kan ses i resesträckan per bil, som uppvisar ett svag avtagande. Det finns alltså tecken på att vi börjar använda befintlig fordonsflotta allt mindre effektivt, trots ambitioner om motsatsen med uppmuntran till samåkning och bildandet av bilpooler.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Uppdaterad: 2024-11-28