Gå direkt till sidans innehåll

Antal personbilar i trafik

Indikator N. B1.A. 1

Antal personbilar i trafik per 1 000 invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)

0

Jokkmokk

2006

549,4

1

Jokkmokk

2007

552,5

2

Jokkmokk

2008

562,7

3

Jokkmokk

2009

576,0

4

Jokkmokk

2010

582,6

5

Jokkmokk

2011

589,8

6

Jokkmokk

2012

585,9

7

Jokkmokk

2013

593,2

8

Jokkmokk

2014

588,3

9

Jokkmokk

2015

589,3

10

Jokkmokk

2016

591,6

11

Jokkmokk

2017

591,0

12

Jokkmokk

2018

588,3

13

Jokkmokk

2019

590,1

14

Jokkmokk

2020

593,7

15

Jokkmokk

2021

592,0

16

Jokkmokk

2022

594,5

17

Jokkmokk

2023

594,5

Kommentar

Analys
Antalet registrerade personbilar per capita har förblivit i det närmaste konstant under hela mätperioden, även om en liten nedgång sedan år 2021 kan skönjas. Inga säkra tecken på att alternativen till bilen vinner mark i svenskarnas resmönster kan dock spåras i denna indikator.

Detta speglas av att körsträckan i bil per capita också förblivit nästan konstant under samma tidsperiod. Här finns dock en tydligare antydan till att detta trafikarbete per capita börjat minska. En liknande trend kan ses i resesträckan per bil, som uppvisar ett svag avtagande. Det finns alltså tecken på att vi börjar använda befintlig fordonsflotta allt mindre effektivt, trots ambitioner om motsatsen med uppmuntran till samåkning och bildandet av bilpooler.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Uppdaterad: 2024-11-28