Gå direkt till sidans innehåll

Antal personbilar i trafik

Indikator N. B1.A. 1

Antal personbilar i trafik per 1 000 invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)

0

Jönköping

2006

457,6

1

Jönköping

2007

460,4

2

Jönköping

2008

458,3

3

Jönköping

2009

458,0

4

Jönköping

2010

460,0

5

Jönköping

2011

466,5

6

Jönköping

2012

468,7

7

Jönköping

2013

470,5

8

Jönköping

2014

477,1

9

Jönköping

2015

481,4

10

Jönköping

2016

486,2

11

Jönköping

2017

487,1

12

Jönköping

2018

485,6

13

Jönköping

2019

485,1

14

Jönköping

2020

484,7

15

Jönköping

2021

486,5

16

Jönköping

2022

482,4

17

Jönköping

2023

478,6

Kommentar

Analys
Antalet registrerade personbilar per capita har förblivit i det närmaste konstant under hela mätperioden, även om en liten nedgång sedan år 2021 kan skönjas. Inga säkra tecken på att alternativen till bilen vinner mark i svenskarnas resmönster kan dock spåras i denna indikator.

Detta speglas av att körsträckan i bil per capita också förblivit nästan konstant under samma tidsperiod. Här finns dock en tydligare antydan till att detta trafikarbete per capita börjat minska. En liknande trend kan ses i resesträckan per bil, som uppvisar ett svag avtagande. Det finns alltså tecken på att vi börjar använda befintlig fordonsflotta allt mindre effektivt, trots ambitioner om motsatsen med uppmuntran till samåkning och bildandet av bilpooler.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Uppdaterad: 2024-11-28