Gå direkt till sidans innehåll

Antal personbilar i trafik

Indikator N. B1.A. 1

Antal personbilar i trafik per 1 000 invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)

0

Höganäs

2006

521,4

1

Höganäs

2007

521,2

2

Höganäs

2008

520,0

3

Höganäs

2009

520,1

4

Höganäs

2010

517,2

5

Höganäs

2011

520,2

6

Höganäs

2012

517,1

7

Höganäs

2013

516,3

8

Höganäs

2014

523,2

9

Höganäs

2015

523,6

10

Höganäs

2016

527,2

11

Höganäs

2017

530,2

12

Höganäs

2018

529,0

13

Höganäs

2019

528,8

14

Höganäs

2020

536,0

15

Höganäs

2021

539,2

16

Höganäs

2022

533,8

17

Höganäs

2023

531,3

Kommentar

Analys
Antalet registrerade personbilar per capita har förblivit i det närmaste konstant under hela mätperioden, även om en liten nedgång sedan år 2021 kan skönjas. Inga säkra tecken på att alternativen till bilen vinner mark i svenskarnas resmönster kan dock spåras i denna indikator.

Detta speglas av att körsträckan i bil per capita också förblivit nästan konstant under samma tidsperiod. Här finns dock en tydligare antydan till att detta trafikarbete per capita börjat minska. En liknande trend kan ses i resesträckan per bil, som uppvisar ett svag avtagande. Det finns alltså tecken på att vi börjar använda befintlig fordonsflotta allt mindre effektivt, trots ambitioner om motsatsen med uppmuntran till samåkning och bildandet av bilpooler.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Uppdaterad: 2024-11-28