Gå direkt till sidans innehåll

Antal personbilar i trafik

Indikator N. B1.A. 1

Antal personbilar i trafik per 1 000 invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)

0

Hässleholm

2006

513,4

1

Hässleholm

2007

514,2

2

Hässleholm

2008

512,2

3

Hässleholm

2009

512,8

4

Hässleholm

2010

514,9

5

Hässleholm

2011

516,5

6

Hässleholm

2012

520,3

7

Hässleholm

2013

521,4

8

Hässleholm

2014

527,7

9

Hässleholm

2015

530,6

10

Hässleholm

2016

536,5

11

Hässleholm

2017

541,7

12

Hässleholm

2018

543,7

13

Hässleholm

2019

543,5

14

Hässleholm

2020

544,0

15

Hässleholm

2021

542,2

16

Hässleholm

2022

539,2

17

Hässleholm

2023

539,7

Kommentar

Analys
Antalet registrerade personbilar per capita har förblivit i det närmaste konstant under hela mätperioden, även om en liten nedgång sedan år 2021 kan skönjas. Inga säkra tecken på att alternativen till bilen vinner mark i svenskarnas resmönster kan dock spåras i denna indikator.

Detta speglas av att körsträckan i bil per capita också förblivit nästan konstant under samma tidsperiod. Här finns dock en tydligare antydan till att detta trafikarbete per capita börjat minska. En liknande trend kan ses i resesträckan per bil, som uppvisar ett svag avtagande. Det finns alltså tecken på att vi börjar använda befintlig fordonsflotta allt mindre effektivt, trots ambitioner om motsatsen med uppmuntran till samåkning och bildandet av bilpooler.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Uppdaterad: 2024-11-28