Gå direkt till sidans innehåll

Antal personbilar i trafik

Indikator N. B1.A. 1

Antal personbilar i trafik per 1 000 invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)

0

Helsingborg

2006

440,1

1

Helsingborg

2007

443,7

2

Helsingborg

2008

439,1

3

Helsingborg

2009

433,9

4

Helsingborg

2010

432,1

5

Helsingborg

2011

434,9

6

Helsingborg

2012

433,5

7

Helsingborg

2013

435,3

8

Helsingborg

2014

434,0

9

Helsingborg

2015

435,4

10

Helsingborg

2016

440,0

11

Helsingborg

2017

440,5

12

Helsingborg

2018

440,3

13

Helsingborg

2019

437,0

14

Helsingborg

2020

441,0

15

Helsingborg

2021

443,8

16

Helsingborg

2022

440,4

17

Helsingborg

2023

436,9

Kommentar

Analys
Antalet registrerade personbilar per capita har förblivit i det närmaste konstant under hela mätperioden, även om en liten nedgång sedan år 2021 kan skönjas. Inga säkra tecken på att alternativen till bilen vinner mark i svenskarnas resmönster kan dock spåras i denna indikator.

Detta speglas av att körsträckan i bil per capita också förblivit nästan konstant under samma tidsperiod. Här finns dock en tydligare antydan till att detta trafikarbete per capita börjat minska. En liknande trend kan ses i resesträckan per bil, som uppvisar ett svag avtagande. Det finns alltså tecken på att vi börjar använda befintlig fordonsflotta allt mindre effektivt, trots ambitioner om motsatsen med uppmuntran till samåkning och bildandet av bilpooler.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Uppdaterad: 2024-11-28