Gå direkt till sidans innehåll

Antal personbilar i trafik

Indikator N. B1.A. 1

Antal personbilar i trafik per 1 000 invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)

0

Hedemora

2006

536,9

1

Hedemora

2007

537,5

2

Hedemora

2008

545,8

3

Hedemora

2009

550,4

4

Hedemora

2010

559,3

5

Hedemora

2011

569,7

6

Hedemora

2012

577,5

7

Hedemora

2013

584,1

8

Hedemora

2014

589,9

9

Hedemora

2015

597,6

10

Hedemora

2016

602,9

11

Hedemora

2017

606,4

12

Hedemora

2018

607,1

13

Hedemora

2019

607,6

14

Hedemora

2020

616,1

15

Hedemora

2021

618,2

16

Hedemora

2022

607,5

17

Hedemora

2023

611,1

Kommentar

Analys
Antalet registrerade personbilar per capita har förblivit i det närmaste konstant under hela mätperioden, även om en liten nedgång sedan år 2021 kan skönjas. Inga säkra tecken på att alternativen till bilen vinner mark i svenskarnas resmönster kan dock spåras i denna indikator.

Detta speglas av att körsträckan i bil per capita också förblivit nästan konstant under samma tidsperiod. Här finns dock en tydligare antydan till att detta trafikarbete per capita börjat minska. En liknande trend kan ses i resesträckan per bil, som uppvisar ett svag avtagande. Det finns alltså tecken på att vi börjar använda befintlig fordonsflotta allt mindre effektivt, trots ambitioner om motsatsen med uppmuntran till samåkning och bildandet av bilpooler.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Uppdaterad: 2024-11-28