Gå direkt till sidans innehåll

Antal personbilar i trafik

Indikator N. B1.A. 1

Antal personbilar i trafik per 1 000 invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)

0

Hallstahammar

2006

489,7

1

Hallstahammar

2007

496,6

2

Hallstahammar

2008

498,5

3

Hallstahammar

2009

500,1

4

Hallstahammar

2010

503,7

5

Hallstahammar

2011

508,5

6

Hallstahammar

2012

512,6

7

Hallstahammar

2013

515,3

8

Hallstahammar

2014

523,7

9

Hallstahammar

2015

532,8

10

Hallstahammar

2016

534,2

11

Hallstahammar

2017

540,8

12

Hallstahammar

2018

535,3

13

Hallstahammar

2019

534,7

14

Hallstahammar

2020

539,3

15

Hallstahammar

2021

538,9

16

Hallstahammar

2022

534,8

17

Hallstahammar

2023

533,7

Kommentar

Analys
Antalet registrerade personbilar per capita har förblivit i det närmaste konstant under hela mätperioden, även om en liten nedgång sedan år 2021 kan skönjas. Inga säkra tecken på att alternativen till bilen vinner mark i svenskarnas resmönster kan dock spåras i denna indikator.

Detta speglas av att körsträckan i bil per capita också förblivit nästan konstant under samma tidsperiod. Här finns dock en tydligare antydan till att detta trafikarbete per capita börjat minska. En liknande trend kan ses i resesträckan per bil, som uppvisar ett svag avtagande. Det finns alltså tecken på att vi börjar använda befintlig fordonsflotta allt mindre effektivt, trots ambitioner om motsatsen med uppmuntran till samåkning och bildandet av bilpooler.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Uppdaterad: 2024-11-28