Gå direkt till sidans innehåll

Antal personbilar i trafik

Indikator N. B1.A. 1

Antal personbilar i trafik per 1 000 invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)

0

Hagfors

2006

557,6

1

Hagfors

2007

559,1

2

Hagfors

2008

566,6

3

Hagfors

2009

570,7

4

Hagfors

2010

578,5

5

Hagfors

2011

589,5

6

Hagfors

2012

598,3

7

Hagfors

2013

596,2

8

Hagfors

2014

611,0

9

Hagfors

2015

622,0

10

Hagfors

2016

617,9

11

Hagfors

2017

623,5

12

Hagfors

2018

623,6

13

Hagfors

2019

623,5

14

Hagfors

2020

631,1

15

Hagfors

2021

630,1

16

Hagfors

2022

621,9

17

Hagfors

2023

620,3

Kommentar

Analys
Antalet registrerade personbilar per capita har förblivit i det närmaste konstant under hela mätperioden, även om en liten nedgång sedan år 2021 kan skönjas. Inga säkra tecken på att alternativen till bilen vinner mark i svenskarnas resmönster kan dock spåras i denna indikator.

Detta speglas av att körsträckan i bil per capita också förblivit nästan konstant under samma tidsperiod. Här finns dock en tydligare antydan till att detta trafikarbete per capita börjat minska. En liknande trend kan ses i resesträckan per bil, som uppvisar ett svag avtagande. Det finns alltså tecken på att vi börjar använda befintlig fordonsflotta allt mindre effektivt, trots ambitioner om motsatsen med uppmuntran till samåkning och bildandet av bilpooler.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Uppdaterad: 2024-11-28